niet goed aanslaan en ook direct afslaan...

Alle projecten van Members die niet in een jaartal geplaatst kunne worden.
Zoals garage verbouwingen, Motor rebuild, ect ......

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Tbird68
Berichten: 3
Lid geworden op: za 20 jun, 2015 14:09

niet goed aanslaan en ook direct afslaan...

Bericht door Tbird68 »

Hallo allemaal,

Dit stuk gaat over een motor die kort aanslaat en gelijk weer afslaat.
Lees verder als je denkt "mwoa, ik weet daar wel iets van.."


Ik heb een Ford Thunderbird uit 68. De auto start en rijd op LPG. Tot voor kort reed-ie prima, behalve dat hij bij koude motor nog wel eens wilde sputteren bij het optrekken. Het leek alsof hij op een cilindertje minder liep. Als ik dan extra gas gaf was het probleem weg en pakte hij goed op in z`n toeren. Dat vond ik toen wel raar: als hij koud is en af en toe een vonkje mist (slechte bougies of kabels etc.) zou hij volgens mij juist minder goed moeten gaan lopen als ik wat gas bij gaf, maar ach, hij liep verder goed.... niet zeuren.

De motor kon ook (een beetje) op benzine lopen. Als ik het gas pedaal indrukte pakte hij in eerste instantie wel op in toeren (acceleratiepomp spuit extra benzine in) maar vervolgens deed hij niet veel. Wel kon ik al pompend op het gaspedaal optrekken tot 70 km/uur maar dat was het dan wel. Stationair liep de auto prima op benzine. Mogelijk dat het ontbreken van een Bowden-kabel de boosdoener is, waarmee je de zuiger in de LPG-mixer omhoog kan duwen zodat hij beter flowt. Ik had me bedacht hier later nog eens naar te kijken.

Maar toen... ik reed weg de straat uit, motor sputterde weer een beetje zoals ik wel eerder had gemerkt en ook nu was het probleem weer weg toen ik gas gaf. Maar na 2 km rijden ongeveer moest ik afremmen, ik trok weer op en begon het gesputter opnieuw...! Dat was nieuw voor me, dat had hij nog nooit gedaan. Ik heb van alles geprobeerd maar het is me vanaf dat moment niet meer gelukt om op LPG te rijden. Ik schakelde over naar benzine, ben toen weer naar huis kunnen rijden. Op benzine reed de auto dus wel (niet goed, maar hij reed gelukkig nog wel!) Ook een paar dagen later (na wat speurwerk onder de kap) heb ik nog een rondje door het dorp gereden op benzine, maar dat kon alleen bij een laag toerental. Echt oppakken wilde de motor niet meer, ook niet met pompend gas geven (acceleratiepomp activeren) zoals ik eerder had gedaan.

Diagnose tot nu toe:
- als ik nu start op LPG (benzine leidingen los) slaat de motor aan (ongeveer 1 sec) en dan gelijk weer af. Gas geven heeft averechts effect.
- Bougiekabels, bougies en elektronische ontsteking lijkt prima: de motor kan immers lopen.
- toch verdelerkap (met ingebouwde bobine) eraf gehaald. Lijkt in orde.
- Bougies eruit gehaald: pikzwart dus het mengsel lijkt te rijk... te veel gas.
- Benzine aanvoerslangen eraf gehaald. Hij krijgt maar 1 brandstof: LPG

- LPG-afsluiters (in de aanvoerleidingen) lijken goed: als ik de leiding loshaal net voor de verdamper en contact aanzet spuit lpg eruit.
- LPG-mixer uit elkaar gehad: lijkt prima. Membraan is heel en beweegt tijdens het starten omhoog (getest met 'n klein houtje op de stelschroef)
- verdamper lijkt in orde: er stroomt niet zomaar gas uit, pas als de slang naar de mixer los is gehaald en je drukt op de primer, stroomt er gas uit.
- verdamper toch (deels) uit elkaar gehaald: lijkt prima. Membranen zijn heel, brandschoon vanbinnen, kleppen van 1e en 2e kamer sluiten goed.

Ik weet het niet meer... Hellup!

Groet,
Marc
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: niet goed aanslaan en ook direct afslaan...

Bericht door 1967coupe »

Hoi,

zover ik weet moet je eerst zorgen dat hij fatsoenlijk op benzine loopt daarna op gas afstellen.
Vacuumslangen aangesloten? Timing verlopen? Speling op je timingchain?

Succes
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
2008
Donateur 2015
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 04 jan, 2008 20:37
Locatie: Amsterdam

Re: niet goed aanslaan en ook direct afslaan...

Bericht door 2008 »

Hallo,

Ik zou ook starten met het controleren van het ontstekingstijdstip.
Daarna zou ik op zoek gaan naar lekkages; aanzuigen van valse lucht (door bijv remmenreiniger op de plek te spuiten die je verdenkt; igv lekkage gaat je toerental even omhoog.).
Mvrgr, Marc

1964 1/2, Coupe, V8, 289, C4, LPG, PB, PS.
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 2507
Lid geworden op: wo 08 aug, 2007 09:09

Re: niet goed aanslaan en ook direct afslaan...

Bericht door Claire »

Vroeger veel (met een Amerikaan) op gas gereden en hetzelfde gehad. Toen ik de carb openmaakte (een Rochester Q-jet) bleek deze helemaal door het gas opgevreten te zijn. Daardoor liep hij niet meer op benzine. Het slecht lopen op gas had ik opgelost door de stelschroef die bij mij bovenop het luchtfilter zat opnieuw te stellen. Maar zoals ik gelezen heb, is zo'n beetje alles uit elkaar geweest. Als er ook geen (kleine) gaatjes in je membraam zitten, wordt het wel erg moeilijk. Werkt de verdamper wel goed? (Voldoende flow aan koelvloeistof bv)
Verder dan dat kom ik helaas niet. Succes met het opsporen.
Piet
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: niet goed aanslaan en ook direct afslaan...

Bericht door Big_fun_58 »

2008 schreef:....Daarna zou ik op zoek gaan naar lekkages; aanzuigen van valse lucht (door bijv remmenreiniger op de plek te spuiten die je verdenkt
Ben ik nu gek of niet? :shock: :shock: :shock:
Remmenreiniger is hartstikke brandbaar? Als je motor back-fired dan brand je Mustang af.....
Je kan het ook gewoon met een straaltje water doen. Lijkt mij een stuk veiliger. :mrgreen:
Succes en sleutel veilig....
:D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
2008
Donateur 2015
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 04 jan, 2008 20:37
Locatie: Amsterdam

Re: niet goed aanslaan en ook direct afslaan...

Bericht door 2008 »

De toepassing van remmenreiniger is een ANWB gecertificeerde toepassing :mrgreen: Het is natuurlijk niet de bedoeling om de hele bus op je blok leeg te spuiten. Maar af en toe een klein beetje.

Maar als water ook werkt, is dat zo gek nog niet :wink:
Mvrgr, Marc

1964 1/2, Coupe, V8, 289, C4, LPG, PB, PS.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Projecten”