Verstelbare trekstangen (Strut Rods) gezocht

Plaats wat je te koop hebt of zoekt.......

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

Verstelbare trekstangen (Strut Rods) gezocht

Bericht door jvdiest »

Heeft er iemand hier wellicht een set verstelbare trekstangen te koop voor mijn Mustang uit 1966.
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Verstelbare trekstangen (Strut Rods) gezocht

Bericht door Hamster »

Wat is precies de functie c.q. het effect hiervan? Hoe beïnvloedt het de wegligging of stuurgedrag en in combinatie met welke andere 'upgrades' is het wel/niet zinvol?
Iedere dag is een schooldag
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

Re: Verstelbare trekstangen (Strut Rods) gezocht

Bericht door jvdiest »

Om de Caster kunnen afstellen.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Verstelbare trekstangen (Strut Rods) gezocht

Bericht door Dakloos »

jvdiest schreef: za 16 mei, 2020 15:51 Om de Caster kunnen afstellen.
Als het alleen is om de caster af te stellen dan zou ik lekker de oersterke originele strutrods blijven gebruiken en, weliswaar met enig geduld, het caster afstellen met shims op de bovenste draagarm. Als dat eenmaal goed staat hoef je er jaren niet naar om te kijken :D .....
Erwin

1966 convertible
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

Re: Verstelbare trekstangen (Strut Rods) gezocht

Bericht door jvdiest »

Helaas moet de Caster iets meer dan een beetje worden aangepast. Dat lukt niet met Shims. De Mustang is volledig gerestaureerd en ook de balken in de motorruimte zijn (deels) vervangen. Er zit ook nieuwe trekstang steunen in. Kennelijk zijn ze daarbij niet helemaal op de juiste plek gemonteerd en zit ik nu met een negatieve Caster met de originele trekstangen. Omdat ik bij voorkeur een positieve Caster wil van 2 graden, moet er wel een aantal graden gecorrigeerd worden. Er zijn dus 2 opties:

1) Steunen eraf en opnieuw vastzetten met de juiste meetapparatuur of
2) Verstelbare trekstangen erop. Moet dan wel van het type zijn met een stangkop omdat de trekstang ook in de juiste hoek moet kunnen staan.

Heb gezien dat er ook mensen zijn die zelf hun verstelbare trekstangen fabriceren. Op zich goed te doen lijkt me, maar je moet wel weten waar je mee bezig hebt.
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Verstelbare trekstangen (Strut Rods) gezocht

Bericht door Mustangflip »

Hey,

Ik heb ze zelf gemaakt met behulp van stangkop lagers. Is niet moelijk te maken als je wat verstand van metaal hebt. Ik heb ze persoonlijk uit RVS gemaakt vanwege het bling gehalte maar staal of chromemobyleen kan ook. Dat is net waar je voorkeur ligt. Alleen een tap met linkse draad en een draaibank zijn wel essentieel voor de fabrikage. Op internet is er veel te vinden over dit onderwerp maar je kan ook gewoon kopieren van een gerenomeerd bedrijf zoals TCP . Beter goed gejat als slecht bedacht.

Je zou ook kunnen overwegen de originele te verlengen. Dat is door een metaalbewerker ook een kleine moeite.

Succes .

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Verstelbare trekstangen (Strut Rods) gezocht

Bericht door Dakloos »

jvdiest schreef: zo 17 mei, 2020 21:14 Steunen eraf en opnieuw vastzetten met de juiste meetapparatuur of
Dit lijkt mij verreweg de makkelijkste, goedkoopste en vooral juiste oplossing.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Verstelbare trekstangen (Strut Rods) gezocht

Bericht door peer »

Die orginele stangen hebben best veel stel ruimte (veel schroefdraad).

Je hebt negatief dus ze zitten te ver naar achter, dus je hebt schroefdraad te kort? Dan zou je ook gewoon extra draad kunnen tappen op de huidige, maar als ze echt zover staand, dan zitten je steunen echt fout, beter om dit te herstellen dan het proberen op te lappen mat andere trekstangen.

Die steunen zijn zo los, en ook weer zo vast.
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

Re: Verstelbare trekstangen (Strut Rods) gezocht

Bericht door jvdiest »

Bedankt voor de reactie. Ik ga voor de beste optie. Steunen eraf en nieuwe er op en toch ook maar gelijk verstelbare trekstangen.

Overigens als je de trekstangen zou "inkorten" verwacht ik dat er een probleem ontstaat omdat de hoek dan niet meer klopt. Er moet dan ook een soort "gewricht" tussen worden gezet. Heb wat mooie voorbeeld op internet gezien hoe je dat zelf kan doen, maar ga toch maar voor de beste oplossing en dat begint bij de steunen er goed opzetten.
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Verstelbare trekstangen (Strut Rods) gezocht

Bericht door JaCo »

als je dan toch gaat modificeren zou ik ook voor scharnierend gaan zoals deze DIY oplossing



groeten,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Plaats reactie

Terug naar “Mustang & US Ford of daaraan gerelateerd”