Weer een oude Ford

Je hoeft geen account te hebben....gewoon je foto uploaden.......

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4407
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Weer een oude Ford

Bericht door 72grande »

Afbeelding
P1050320 by Marc Noordink, on Flickr

Een kleine herintroductie van mijzelf is op zijn plaats, want hoewel de oude rotten hier mij nog wel kennen, geldt dat niet voor meer recente leden. Lang geleden was ik in het bezit van een 1972 Mustang Grandé en de digitale wereld zag er toen nog anders uit. Een week nadat Marcel Rozendaal dit forum had opgericht stuitte ik er, altijd op zoek naar Mustang informatie, in augustus 2003 op. Veel gedaan met, voor en op dit forum in die beginjaren, het was gewoon een andere tijd. De 1972 Grandé heb ik 13 jaar gehad, tot ik hem (haar?) in 2014 naar Frankrijk heb verkocht. Ik kom hem (haar) trouwens nog steeds met regelmaat tegen, zowel digitaal als in het echt. Naast deze Grandé heb ik een aantal jaren een 1992 GT Convertible gehad (verkocht en later blijkbaar geëxporteerd), een viercilinder 1993 LX (naar België verkocht) en zeven jaar lang een Hessing 1995 GT Convertible. Deze laatste bevindt zich nu in de zorgzame handen van Eric hier op het forum. Van allemaal genoeg te vinden op dit forum, hoewel de foto’s meestal niet meer werken.

Al weer even zonder Amerikaanse Ford heb ik dit forum wel geregeld gevolgd en steeds geredeneerd: “we zien wel wat mijn pad kruist”. Welnu, dat blijkt een 2006 Ford Taurus SE te zijn! De bepalingen van het erfrecht hebben hem in mijn schoot geworpen, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik er al een langlopende band mee heb. Ik heb hem in 2007 zelf vanuit de USA voor mijn vader geïmporteerd en die heeft er de afgelopen dertien jaar zorgeloos mee rondgereden.

Wat is dat nou, zo’n Taurus? Natuurlijk geen typische liefhebbersauto, maar tegelijkertijd toch wel weer een auto met een verhaal. Midden tachtiger jaren ging het niet zo geweldig met Ford in de USA; de hoekige traditionele sedans werden een beetje als uitgekauwd beschouwd en Ford had het briljante idee om zijn belangrijke mainstream sedan te laten inspireren door de Europese Sierra en Scorpio. Let wel, die auto’s hebben niets gemeenschappelijks, behalve dan dezelfde inspiratie voor het aerodynamische design. Die veel meer dan zijn voorgangers Europees georiënteerde Taurus beviel de Amerikaanse koper heel goed en bleek een instant succes. Zo’n groot succes zelfs, dat de Taurus in de USA vijf jaar op rij de best verkochte auto werd. Het was overigens niet alleen het design, het waren ook het meer Europese weggedrag en de perceptie van kwaliteit die de Taurus aan het succes hielpen. Na zeven jaar kwam er in 1992 een tweede generatie die je ook een facelift zou kunnen noemen. Voor 1996 was het Ford duidelijk dat er iets geheel nieuws zou moeten komen en de ovaal gedicteerde derde generatie was een feit. Veel minder een allemansvriend dan de eerste twee generaties, schrijft deze Taurus wel geschiedenis door Hessing in De Bilt als “fabrikant” te bombarderen. Hessing ziet wel een businessmodel in deze auto, geholpen door de gunstige dollarkoers, en organiseert de Europese typegoedkeuring met een reeks van modificaties die seriematig worden aangebracht. Daarmee Hessing formeel neerzettend als fabrikant.

Het succes van de eerste generatie wordt echter niet meer geëvenaard en de vierde generatie van de Taurus komt al snel, in 1999. Minder controversieel dan de derde generatie, kan ook deze Taurus geen potten meer breken en geleidelijk bedient de Taurus alleen nog de “fleet-sales” markt tot het einde van de productie in 2006.

Dit exemplaar dan: vader 72grande rijdt in 2007 al negen jaar zo’n Hessing Taurus en is dan wel in de markt voor een nieuwe. Via een relatie die toegang heeft tot de grote autoveiling van Manheim in de San Francisco Bay Area (Hayward) weten we deze auto te lokaliseren. Een ex-huurauto uit Boise, Idaho, schadevrij, netjes, een jaar oud en met 14.000 mijl op de teller. Omdat zo’n Taurus dan al een tijdje uit de mode is, kunnen we hem voor een dumpprijs kopen. Gunstige dollarkoers, beetje transport, wat BTW en invoerrechten en wat BPM en voor een hele mooie prijs heeft mijn vader dan een dikke V6 Taurus van een jaar oud voor de deur staan. Ik vergeet nog even het ontbreken van de Europese typegoedkeuring voor die vierde generatie; ik heb destijds eigenhandig de zijclignoteurs en de achtermistlamp aangebracht en ben daarna naar Lelystad gereden voor een individuele keuring bij de RDW. Met vlag en wimpel goedgekeurd!

En wat moet je nou met een Taurus van 14 jaar oud? Het is als gezegd bepaald geen liefhebbersauto en hij wordt gezien als te groot, te zwaar, te onzuinig en te incourant. En hij heeft ook nog rondom “gebruikssporen” om het maar eens eufemistisch te zeggen. Ik heb het niet eens geprobeerd, maar volgens mij wil niemand zo’n ding hebben. Behalve ik zelf dan; ik heb sowieso wel een zwak voor de automobiele underdog, ik heb niet voor niets een aantal jaren een verguisde viercilinder Fox Mustang gehad, en met deze auto heb ik ook nog eens een band. Smaken verschillen, maar in een tijd waarin iedereen met van die rare SUV’s of Crossovers wil rijden staat hier een grote, sierlijke sedan waarin eenmaal onderweg COMFORT met hoofdletters geschreven wordt. Hij is veertien jaar oud, maar het ontwerp dateert van nog langer geleden. Dus je bedient hem niet met van die onhandige trage touchscreen schermpjes, maar gewoon met ordentelijke knoppen. Ooit heeft iemand, ongetwijfeld werkzaam op de marketingafdeling, bedacht dat de selectiehendel van een automaat op de vloer “sportiever” zou zijn, maar hier zit die hendel waar hij hoort: aan het stuur. Als bonus kun en mag je ook nog eens met drie personen voorin zitten. Als ik een minpuntje zou moeten noemen dan is dat de Amerikaanse radio die alleen de oneven frequenties pakt, maar zo belangrijk is dat ook weer niet. En, oh ja, vader 72grande heeft er in dertien jaar maar 41.000 mijl bijgezet, zodat hij nu op 55.000 mijl (of 88.000 kilometer staat). Net ingereden en ik kan hier, zeker als tweede auto, nog jaren mee vooruit.

Rijden doet-ie gewoon fijn, motor (3.0 “Vulcan”) en bak (4-traps “AX4N”) combineren prima om de motor in zijn koppelband te laten werken en hij is meer dan vlot genoeg zonder dat de behoefte aan hoge toerentallen bij je opkomt. Het comfort noemde ik al, maar dat zet deze Taurus neer met voldoende stabiliteit als je wat meer doorrijdt. Hij is altijd goed onderhouden en behalve het feit dat hij rondom gebruikssporen heeft mankeert er niets aan. Ook op het gebied van productiekwaliteit overtuigt hij: in die dertien jaar hebben we alleen een nieuwe kachelventilatorweerstand en een derde remlicht uit de USA moeten laten komen en is recent de dynamo gereviseerd. Roest is volledig afwezig en het interieur ziet er uit of hij slechts twee jaar oud is. Helaas heeft mijn vader de originele “color-keyed” matjes een keer in een wasbox vergeten en liggen er nu lelijke universele matten in. Maar dat ga ik nog wel corrigeren.

Foto’s dan, want een meeting bezoeken wordt pas volgend jaar …

Nog in de San Francisco Bay Area:

Afbeelding
DSC00022 by Marc Noordink, on Flickr

Afbeelding
DSC00031 by Marc Noordink, on Flickr

RDW Lelystad:

Afbeelding
200706050001 by Marc Noordink, on Flickr

Tussen de Mustangs:

Afbeelding
P1020444 by Marc Noordink, on Flickr

En nu:

Afbeelding
P1090461 by Marc Noordink, on Flickr

Afbeelding
P1090464 by Marc Noordink, on Flickr

Afbeelding
P1090463 by Marc Noordink, on Flickr

Afbeelding
20200506_132330 by Marc Noordink, on Flickr
Marc
Gebruikersavatar
BackToBlack
Berichten: 185
Lid geworden op: ma 22 jan, 2018 14:17
Locatie: Delft

Re: Weer een oude Ford

Bericht door BackToBlack »

Mooi verhaal, en welkom terug op het forum. Helaas wordt het forum naar mijn idee minder vaak gebruikt dan 15 jaar geleden.

Maar blijft een handig medium, om informatie te vergaren.

groeten

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Get in, Sit down, Shut up and hang on!!

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 66374.html
Gebruikersavatar
lee iacoca
Berichten: 601
Lid geworden op: di 07 okt, 2008 19:04
Locatie: drenthe

Re: Weer een oude Ford

Bericht door lee iacoca »

Welkom, dat ben ik helemaal niet meer gewend zo'n lap tekst 😁
🐎Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.🐎
🐎'69 351-4v-4 speed, mach1🐎
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Weer een oude Ford

Bericht door Swordfish79 »

Welkom "terug" Marc, Leuk weer wat van je te lezen!! Dat zijn weer topics uit vervlogen tijden ;-)

er is zelfs een club voor aparte auto's http://www.elkmerkwaardig.nl

Misschien tot op een meeting!!

Grtz Peter
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Weer een oude Ford

Bericht door Dakloos »

Welkom terug Marc! Doet me denken aan één van de vele huurauto's die ik gereden heb toen in nog regelmatig naar de VS op vakantie ging. Meestal kregen we dan een sedan met een V6. Vond dat altijd heerlijk rijden!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Weer een oude Ford

Bericht door Gearz »

Welkom "terug" Marc, wederom een uitgebreid en boeiend verhaal zoals we van je gewend zijn, brengt naast het prachtige Windveil Blue Metallic van deze Taurus ook meteen weer een beetje kleur terug op het forum. :wink:

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Weer een oude Ford

Bericht door saf1908 »

De Taurus. Een leuk model en doet mij vooral denken aan de NASCAR Taurus die ik jaren geleden zo gaaf vond.

Een leuke mix tussen Amerikaans en Europees en dus wat algemeen beter geaccepteerd dan de doorsnee Amerikaanse pooierbakken in Europa. :mrgreen:

Welkom terug!
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Weer een oude Ford

Bericht door Eric »

Leuke aanwinst Marc, dat rijdt vast extreem relaxed. Begrijp ik het goed dat een condoleance ook op zijn plaats is?
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4407
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Weer een oude Ford

Bericht door 72grande »

Dank allen!

@ Peter, ik weet van het bestaan van EMW af, misschien wel grappig :D

@ Michel, inderdaad Windveil Blue (P3), is ook nog een paar jaar een Mustang kleur geweest

@ Eric, klopt op zich, maar dat slaan we op een autoforum maar over. De man heeft overigens een goed leven gehad (in maart deed hij nog boodschappen met deze auto) en is 90 jaar geworden. Het is de verklaring waar die auto ineens vandaan komt :wink:
Marc
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Weer een oude Ford

Bericht door Aron66 »

Leuk, kan me het importverhaal ook nog goed herinneren....

Aron
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Weer een oude Ford

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Welkom terug Marc, ook al keek je stiekem nog mee :mrgreen:
Gecondoleerd met je vader, maar gelukkig heeft deze auto een nieuw baasje gevonden
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Weer een oude Ford

Bericht door edgar »

Welkom terug. Een auto met (helaas) een verhaal erbij. Maar zoals jij kan, onnavolgbaar weergegeven in een prachtig stuk tekst.

Ik kijk uit naar je verhalen en weer eens een glaasje heffen. Tot snel!
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Erwin2
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 23:32

Re: Weer een oude Ford

Bericht door Erwin2 »

Leuk dat je er weer bij bent Marc!! En met een mooie auto met een verhaal, prachtig!
Wellicht dat we elkaar weer eens spreken.

Groetjes,
Erwin
1970 Mach 1 428 CJ
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4407
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Weer een oude Ford

Bericht door 72grande »

Dank heren, we treffen elkaar zeker nog!
Marc
Gebruikersavatar
351-V8-power
Berichten: 1316
Lid geworden op: do 03 aug, 2006 20:04
Locatie: Scheveningen

Re: Weer een oude Ford

Bericht door 351-V8-power »

Mooi verhaal en goed om te zien dat deze auto een kans krijgt.
Meestal worden dit soort auto’s snel afgeschreven als klassieker maar zeker als daily driver een leuke auto om mee te rijden.

Sinds dit topic ben ik er al een paar tegen gekomen. En nee het was niet steeds dezelfde :D
69 Grandé 351W Copper Flame
Plaats reactie

Terug naar “Show je Mustang of Ford hier.....”