Red Bull

Je hoeft geen account te hebben....gewoon je foto uploaden.......

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Red Bull

Bericht door keesie25 »

Fred eh.........

Zojuist een stukje met de auto gereden en tussendoor getankt. (zie onderwerp 'actieradius'). Vanaf het begin vd rit gaf de computer de boodschap: olie verversen. Naar de pomp, getankt, weer gestart, en weer die boodschap, die je trouwens met OK op het stuur gewoon weer weg klikt.
Thuis maar eens even gekeken: er is olie ververst op 15 mei 2019 (in Nederland- ik heb de rekening) bij km stand 8818. De teller staat nu op 10.143, dus de computer wil dat er olie wordt ververst na nog geen jaar, nadat er dus 1325 km gereden is. Dat is wel heel erg snel..........
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Red Bull

Bericht door peer »

Je kan in de boordcomputer zien hoeveel %je olie nog is. Dit wordt berekend door tijd, km en rijstijl.

Ik moet mijn olie elk half jaar vervangen, maar vooral door de kilometers. De meeste Amerikanen vervangen het minimaal elk jaar als ik het internet mag geloven.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Red Bull

Bericht door keesie25 »

Meestal werd de olie in het verleden ververst bij de APK, maar dat is bij deze auto nog wel meer dan een jaar in de toekomst. Intussen ook het topic gelezen van een ander lid met hetzelfde onderwerp.

Dus ik kan in de boardcomputer de kwaliteit van de olie zien..........hoe doe ik dat nou weer?
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Red Bull

Bericht door keesie25 »

Nou, dat weten we ook weer. Allereerst dit fimpje op Youtube (er staan er meer op) over dit onderwerp gezien, en even op een papiertje opgeschreven hoe het werkt en gereset wordt.

Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Red Bull

Bericht door keesie25 »

Daarna naar mijn eigen auto en de procedure gevolgd. NEE, nog even niet gereset, ik wil eerst meer weten. Er staat uiteindelijk dat ik nog VIER PROCENT over heb. Onduidelijk wat dat is, maar met Youtube kom ik er achter dat als de olie ververst wordt, je HANDMATIG de computer moet resetten. Dan heb je dus 100 %, dat is logisch. Maar er wordt in de filmpjes ook gesproken (en ook op dit forum in een ander topic) dat het kan zijn dat de reset gewoon vergeten is.
EN, niet onbelangrijk: wat gebeurt er als de computer NUL % aangeeft.......?????????

In ieder geval eerst maar eens de olie handmatig bekeken (had ik ook al bij aankoop gedaan trouwens). Hier als bewijs een foto van 10 minuten geleden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op za 02 mei, 2020 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Red Bull

Bericht door keesie25 »

De olie staat dus exact op het maximale punt, en is bovendien KRAAKHELDER. Ik denk dat ik de computer dus maar reset, tenzij iemand een andere mening heeft.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Red Bull

Bericht door peer »

Tja wat is wijsheid, als je er zeker van bent zou je hem kunnen resetten. Van de andere kant als je het zelf doet ben je voor zo'n 75 euro klaar, filter 8 liter olie en 20 minuutjes werk.

Zelfs al mijn oldtimers waar ik misschien 500 km mee rij per jaar krijgen jaarlijks nieuwe olie.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Red Bull

Bericht door keesie25 »

Fred, ik ben benieuwd.................

Toch wel interessante ontwikkelingen:

Ongeacht of je olie hebt ververst kun je de computer resetten. Je kunt ook zeggen: om de tuin leiden.

Ik heb vanmorgen de garage gebeld waar de auto vorig jaar een servicebeurt heeft gehad. Zij hebben de computer WEL gereset. Het advies is ieder jaar of 15.000 km nieuwe olie. Leuk, maar toen ik zei dat de olie schoon was en dat er 1300 km mee gereden was sinds die beurt, werd er -begrijpelijk- aangevoerd dat er vocht in de olie komt etc.
Daarna mijn eigen garage gebeld, en hun advies: wegklikken en doorrijden tot begin volgend jaar (APK).

Daarna, en nu komt het, even met mijn buurman gesproken. Hij koopt gemiddeld iedere 4 jaar een nieuwe Mercedes, en hij rijdt wel veel. Hij krijgt exact dezelfde melding: olie verversen. Hij is naar de dorpsgarage gegaan en die kon de melding NIET weghalen. Daarna naar een Mercedes-garage, en die konden dat WEL! Mercedes Nederland gebeld en inderdaad: een Mercedes-garage heeft een unieke afmeld-code. Zij hebben dus een soort monopoliepositie (waarom moet ik nu ineens denken aan al die verschillende printers, inkt-cartridges, resetters en zo....) gecreeerd.

Maar goed, bij de Mustang ben je nog eigen baas over de auto. Ik zal de computer straks gaan resetten. Overigens, gisteren gaf de auto dus aan 'nog 4 % olie'. Dat betekent dus: OFWEL u heeft het aantal km bereikt minus 4 % voor de nieuwe olie, OF het jaar is bijna om, tijd voor nieuwe olie. De computer berekent WAT HET EERSTE KOMT, dus in mijn geval: een jaar.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Red Bull

Bericht door peer »

Dit is een discussie waar iedereen z'n eigen mening heeft.
De ene garage kan denken, lekker geld verdienen elk jaar olie vervangen. De andere garage kan denken, laat hem maar doorrijden, gaat er iets stuk kunenn we een dure reparatie doen. Je weet het gewoon niet.

Een voorbeeld die mijn bmw had was dat na 40K de achterremblokken 'op waren'. Dat gaf het systeem dan aan. Ga je naar de dealer krijg je nieuwe blokken en na 80 zelfs nieuwe schijven. Doe je het zelf, zie je dat die blokken nog niet eens 25% versleten zijn. Die gaan met gemak 100k mee puur gekeken naar de dikte. Dus wat is de reden? Worden ze te heet, worden ze slechter door ouderdom, je weet het niet...
Ga je naar de lokale garage en die kijkt: 'oh die kunnen nog wel even mee'. Zonder te weten waarom BMW dit voorschrijft.



Olie wordt door de tijd slechter dat is een feit, onze moderne blokken zijn hier gevoeliger voor dan de oudere motoren.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Red Bull

Bericht door keesie25 »

Hoi Peer, ik ben blij dat er in ieder geval nog iemand meedenkt en reageert, dan doe ik het niet voor niets.

Ja, dat is zo, wat je zegt. Het verklaart trouwens ook een beetje waarom er geen apart serviceboekje meer bij de auto zat: alles wordt je door de computer verteld.

Ikzelf vind de olie er uitstekend uit ziet, en belangrijker, aanvoelt. Ik reset de computer dus en rijd rustig door.
Je geeft een goed voorbeeld ter indicatie. Ik eh er ook een:

Ik had een motorfiets, nieuw gekocht. NOOIT remolie vervangen, en hij remde gewoon goed. Ik kende iemand die in het Shell lab werkte en die de o.a. de viscositeit van vloeistoffen bestudeerde. Ik gaf hem een paar druppeltjes van die oude olie, en zijn conclusie was dat het er 'al minstens twee jaar in zat' en dat ik het zou kunnen vervangen. Op dat moment zat de olie er........23 jaar in, en ik heb er mee doorgereden tot ongeveer 28 jaar, en hij remde toen nog erg goed. Ik heb hem toen verkocht, en misschien heeft het er nog wel langer in gezeten........
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5300
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: Red Bull

Bericht door Neko- »

Ik laat ieder jaar bij de APK de olie verversen... Ik rij niet buitensporig veel, maar heb in al die jaren nog geen problemen ondervonden.

Mijn computer controleert echter niet op de olie :P
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Red Bull

Bericht door Eric »

Wat je boordcomputer laat zien is gewoon het resultaat van een rekensommetje waarbij de datum waarop hij voor het laatst gereset is en de sindsdien gereden hoeveelheid mijlen de twee parameters zijn. Uitgangspunt van de fabrikant is dat je elke 10.000 mijl of elk jaar de olie moet verversen, whatever comes first. Dus zelfs als je in een jaar maar 1.000 mijl rijdt dan zal hij op een gegeven moment toch op nul % staan.

Dat percentage heeft dus niets te maken met de resterende kwaliteit van je olie of hoeveel olie er nog in zit. Het is puur een hulpmiddeltje om je te helpen herinneren dat het tijd is om de olie te verversen. Of dat ook écht zinvol is na 1 jaar of 10.000 mijl is een heel andere discussie.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Red Bull

Bericht door keesie25 »

Het is mij in ieder geval volkomen duidelijk!
De computer gereset, 100%, en gewoon rijden. Ik wil wel geld uitgeven, maar niet voor niets.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1525
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Red Bull

Bericht door grandmaster n »

Dat oliepercentage is net zoiets als de"miles to empty". Het is een indicatie.
Zo kreeg mijn vriendin een keer de auto niet meer aan. Er zat nog voor 35 kilometer benzine in, volgens de boordcomputer.
Wegenwacht erbij en bleek toch de tank leeg. Beetje peut erin en hop, hij deed het weer.!

gr
TTarmor
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 19:07

Re: Red Bull

Bericht door TTarmor »

keesie25 schreef: ma 04 mei, 2020 15:34 Het is mij in ieder geval volkomen duidelijk!
De computer gereset, 100%, en gewoon rijden. Ik wil wel geld uitgeven, maar niet voor niets.
Houd er ook rekening mee dat de boordcomputer er ook naar kijkt hoe lang de wagen stil staat. Een paar maanden geleden mijn olie vervangen. En na 3 weken stil staan was mijn olie levensduur van 98 procent gedaald naar 72 procent. Zonder een kilometer gereden te hebben.

Verder wordt het door Eric al goed uitgelegd las ik.
2015 Mustang V6 convertible, Deep Impact Blue
Plaats reactie

Terug naar “Show je Mustang of Ford hier.....”