2015 GT uit Europa of uit US? BPM naheffing?

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2015

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cenobyte
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 09 aug, 2010 07:18
Contacteer:

2015 GT uit Europa of uit US? BPM naheffing?

Bericht door cenobyte »

Yess, de zoektocht kan eindelijk beginnen naar een mooie 2015 of '16 GT convertible en ik loop meteen al tegen een hele berg vragen aan. De belangrijkste vraag is: waar te kopen? Buiten de grenzen of toch maar gewoon in de heel beperkte NL markt?

Kan ik beter een EU versie of een US versie nemen? Ik ben naar een EU versie gaan kijken en de betere specs zijn toch wel lekker: Performance Pack met Brembo remmen, heerlijke zwarte 19" velgen, en het rijcomfort is ondanks de stuggere vering eigenlijk toch nog steeds heerlijk. En natuurlijk een snelheidsmeter in kilometers en een prima werkende navigatie en radio. En het grootste voordeel is: de prijs die je betaalt is de prijs! Maarr: die prijs is meteen ook het probleem, de hoogte ervan... Brrr... :shock:

De US versie heeft mooiere achterlichten (maar die zijn aftermarket zelf te regelen) maar ik hoor van ingewijden dat een Amerikaan wel goedkoper te verkrijgen is. Echter als ik dan ga kijken op de US verkoopsites en ik tel er alle Nederlandse ongein bij op (transport+verzekering, invoerrechten, BTW, BPM, aanpassings- en keuringskosten) dan kom ik toch eigenlijk wel op dezelfde prijzen uit als hier in Europa. En dan zit je natuurlijk ook nog met het feit dat je niet zelf een auto kunt bekijken en dat je vele maanden bezig bent om de auto op je oprit te krijgen. Blijkbaar valt er geld te verdienen met taxatie bij BPM bepaling, maar van mensen uit de Corvette-wereld die enorm veel auto's uit Amerika hebben ingevoerd hoor ik dat daar de nodige risico's aan kleven omdat dat je tot maximaal 5 jaar (!!) na invoer nog een na-heffing van vadertje staat kunt krijgen tot wel 6000 euro aan extra BPM! Daar zit ook niemand op te wachten natuurlijk... :cry:
Groetjes,
Mario

2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: 2015 GT uit Europa of uit US? BPM naheffing?

Bericht door Eric »

US import is normaal gezien iets duurder dan EU import en een hoop meer gedoe omdat je eerst een TUV goedkeuring en Duitse papieren moet regelen voordat je überhaupt naar de RDW kunt. Daarnaast hebben US imports een hogere Co2 waarde, waardoor je nog creatiever moet gaan taxeren om de BPM een beetje aanvaardbaar te houden.

Het risico van naheffing bij taxeren vwb de bpm heb je trouwens altijd, ongeacht of de auto uit de VS of uit Europa komt.

Wat de betere keuze is is afhankelijk van je persoonlijke smaak en welke specificaties je belangrijk vindt. Tribars met drl kun je op een EU model achteraf toevoegen, maar is vrij kostbaar. Rode achterlichten heb je inmiddels aftermarket voor 600 euro. Bij EU modellen kun je echter geen stoelgeheugen krijgen en geen stoffen bekleding. Bij US modellen heb je geen inklapbare spiegels en zit je te pielen om de firmware van het Sync systeem en de tellerplaten goed te krijgen.

Voor een cabrio uit 2015 of 16 zou ik zelf denk ik toch neigen naar een US model, omdat je die alleen daar met het standaard onderstel kunt krijgen. De EU modellen hebben standaard het Performance Pack onderstel en dat is eigenlijk best wel kut. Het is knalhard terwijl het nauwelijks verbetering in stabiliteit geeft. Ik heb diverse vakanties in de VS met cabrio's gereden met standaard onderstel en dat is prima en heerlijk comfortabel. De grote Brembo remmen van het Performance Pack vind ik persoonlijk ook een wassen neus. Die zijn echt niet beter dan de standaard GT remmen. Onderstellen zijn aftermarket altijd aan te passen natuurlijk, maar er is geen enkel tuning merk dat iets levert dat ook maar in de buurt komt van het comfort van het standaard onderstel. Dus vind je dat belangrijk dan is US spec non-PP de juiste keuze en als je het toch gaat aanpassen dan maakt het eigenlijk niets uit waar je mee begint.

Het grote voordeel van EU import is natuurlijk dat je zelf op zoek kunt en de auto van boven tot onder kunt inspecteren. Met een US auto is dat momenteel vrijwel onmogelijk. US auto's van NL handelaren vertrouw ik per definitie voor geen cent. Er worden zoveel total loss en flood wrakken geïmporteerd, opgelapt, voor 3 knaken BPM op kenteken gezet en voor absurde prijzen aangeboden, dat is gewoon niet leuk meer. Dan zou ik nog eerder kiezen voor een verhuisgoed exemplaar met een goed verhaal. Je kunt dan tenminste de eerste eigenaar recht in de ogen kijken.
Gebruikersavatar
cenobyte
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 09 aug, 2010 07:18
Contacteer:

Re: 2015 GT uit Europa of uit US? BPM naheffing?

Bericht door cenobyte »

Eric schreef: zo 18 okt, 2020 15:19 US import is normaal gezien iets duurder dan EU import en een hoop meer gedoe omdat je eerst een TUV goedkeuring en Duitse papieren moet regelen voordat je überhaupt naar de RDW kunt. Daarnaast hebben US imports een hogere Co2 waarde, waardoor je nog creatiever moet gaan taxeren om de BPM een beetje aanvaardbaar te houden.
Hmm, daar had ik zelfs nog geen rekening mee gehouden. Ik heb een spreadsheet met kosten gemaakt toen ik ongeveer 10 jaar geleden mijn 2004 Corvette importeerde en als ik die met de getallen van een Mustang invul moet ik inderdaad al een aardig goedkope vinden wil ik een beetje een betaalbare auto hebben.
Wat de betere keuze is is afhankelijk van je persoonlijke smaak en welke specificaties je belangrijk vindt. Tribars met drl kun je op een EU model achteraf toevoegen, maar is vrij kostbaar. Rode achterlichten heb je inmiddels aftermarket voor 600 euro.
Ik vind de Premium upgrade wel erg leuk, evenals de Shaker (Pro). De Performance Pack vind ik eigenlijk niet zo belangrijk. Die Amerikaanse achterlichten vind ik wel prachtig, dus die ga ik er vast zelf in zetten. Zoals de standaard EU lampen knipperen, met één gele bar, vind ik niet mooi.
Voor een cabrio uit 2015 of 16 zou ik zelf denk ik toch neigen naar een US model, omdat je die alleen daar met het standaard onderstel kunt krijgen. De EU modellen hebben standaard het Performance Pack onderstel en dat is eigenlijk best wel kut. Het is knalhard terwijl het nauwelijks verbetering in stabiliteit geeft.
Daar was ik dus ook bang voor: te harde vering. Maar ik heb vorige week een proefrit gemaakt met een EU model GT cabrio en vond het comfort eigenlijk erg goed, het viel me heel erg mee.

Zoals je zelf al aangeeft: bij koop uit Europa (Duitsland) kun je zelf naar de auto gaan kijken en deze aan een inspectie onderwerpen. In het ergste geval ben ik een dag kwijt.

Bedankt voor je info! 8)
Groetjes,
Mario

2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: 2015 GT uit Europa of uit US? BPM naheffing?

Bericht door keesie25 »

Ik wou nog even melden dat mijn US import WEL (handmatig) inklapbare buitenspiegels heeft. Die vind ik trouwens wel veel mooier van vorm dan de EU versie.
Gebruikersavatar
RalphB
Berichten: 38
Lid geworden op: di 02 jul, 2019 16:27

Re: 2015 GT uit Europa of uit US? BPM naheffing?

Bericht door RalphB »

Meen dat er voor de Duitse TUV ook oranje knipperlichten moeten zijn🤔
Maar daarna mag het voor Nederland weer terug naar rood. Heeft de vorige eigenaar ook bij de mijne gedaan, maar ik wil het weer origineel maken. Vind de sequence achterlichten juist bij de mustang horen🤷‍♂️
Plaats reactie

Terug naar “2015 - Current”