Electrische 'storingen'

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2015

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Electrische 'storingen'

Bericht door keesie25 »

Dit wordt wat ingewikkeld......

Gisteren wilde ik wegrijden. In eerste instantie functioneerde alles, ook het groene startlichtje in de startknop knipperde.
Toen ik er op drukte startte de auto niet. Sterker, er was geen enkel geluid waarneembaar. Toen ik nogmaals op het startknopje drukte verscheen deze melding in de middenconsole:

'System off to save battery. Please turn ignition off or start engine.'

De logica ontgaat me hier een beetje: de ignition was al 'off' en 'start engine' lukte dus niet.

Onder de tekst verscheen een 'voortgang' balkje dat zich steeds verder vulde. Toen deze vol was, waren alle lampjes uit op het knipperende alarmlichtje na. Na een aantal pogingen kwam bovenstaande tekst met balkje voortdurend in beeld als ik op de startknop drukte. Bovendien kon ik het rempedaal niet goed intrappen (leek geblokkeerd) en ook de pook (automaat) bleef in P staan en kon ik niet in neutraal zetten. Verder gaf het scherm tussne de tellers aan dat ik nog maar benzine had voor NEGEN mijl!!!! Nou was de tank niet vol, maar toen ik de auto de laatste keer gebruikte zat er nog voor zo'n 75 mijl benzine in. Nee, ik rook gene benzinelucht.

Eerst maar eens de US sites en Youtube bekeken over dit fenomeen: zwakke accu, booster gebruiken, mistlampknopje 5x aan-uit en waarschuwingslichten 3x. Dat hielp niets. Verder op Utube: de plus pool van de accu 30 seconden losmaken en weer bevestigen. Geen resultaat. Verder wordt gezegd dat als bij de 2015+ modellen de accu ONDER een bepaalde spanning komt, het startsysteem resoluut uitvalt. Alle andere functies (dashboard, buitenverlichting etc. ) functioneerden, en niets wees dus op een slechte accu.

De accu maar eens bijgeladen. De amperemeter op de lader sloeg uit naar 3.5, en na een uurtje was deze teruggezakt tot 2.5. Weer een poging, maar geen enkel geluid.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door keesie25 »

Ik belde onze dorpgarage, die suggereerde om de andere AB te gebruiken. Gedaan, zelfde/geen resultaat.

Vanmorgen kam de garagehouder langs met een booster. Maar eerst nog even de symptomen nagegaan. Wat bleek: in het mapje waar ik de sleutels in bewaar zit aan de Mustang fob-key ook het aparte kastje voor het alarm. Dit was in werking gebleven tijdens alle mislukte pogingen. Op dat knopje gedrukt, en het alarmlampje onder in het dashboard (niet in direct zicht, dus daar let je nooit op) ging uit. Daarna startte de auto probleemloos.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door Eric »

Wat mijn eeuwenoude stelling maar weer eens onderschrijft: aftermarket alarm = ellende gegarandeerd
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door keesie25 »

Ik weet niet of dat in dit geval opgaat Eric. Waarschijnlijk heb ik onbewust het knopje op de alarm-AB ingetikt of is dit gebeurd toen het in het mapje zat. Er komt nog iets bij:

Normaal gesproken, als ik de auto uit zet en met de AB vergrendel, begint het rode alarmlampje onder in de middenconsole na ongeveer een halve minuut te knipperen, zonder dat ik een extra actie uitvoer. Dan staat de auto dus op alarm. Nu echter moesten we het knopje op de alarm-AB BEWUST indrukken om dat rode knipperlampje uit te zetten. Beetje verwarrend nogmaals, maar hopelijk gaat het nu goed.

Je wordt ook op het verkeerde been gezet vanwege die vreemde melding op het navi-scherm. Je denkt dan dat de accu aan vervanging toe is.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door peer »

keesie25 schreef: do 01 okt, 2020 11:59
Je wordt ook op het verkeerde been gezet vanwege die vreemde melding op het navi-scherm. Je denkt dan dat de accu aan vervanging toe is.
Ik denk zelf eigenlijk dat de accu misschien wel z'n beste tijd gehad heeft. Die melding die je krijgt, krijg je alleen bij een al wat zwakkere accu terwijl het contact aan staat maar de motor niet loopt.
Als je de forums moet geloven gaat de orginele accu ook maar een paar jaar mee (+- 4) mijn 2016 heeft ondertussen ook al een nieuwe...
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door keesie25 »

Ja Peer, dat heb ik inderdaad ook her en der gelezen, dat bij een 2015 de accu maar 4 jaar mee gaat. Ik denk dat in mijn wagen nog de originele zit en dat is dan nu zo'n 5,5 jaar. Normaal gesproken merk je wel dat een accu slechter wordt, maar daar merk ik niets van.
De genoemde melding melding ('System off to save...') had ik tot gisteren nooit eerder gehad, en toen de garagehouder vanmorgen langs kwam en we hem aan de praat kregen heb ik die melding ook niet meer gehad. Ik zie het nog even aan en anders gaat er een nieuwe accu in.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door keesie25 »

Zo, net even een stukje gereden. Eerst maar getankt. Dat ging allemaal goed, tripmeter op 0 gezet, en gedurende het korte tripje wordt alles weer goed aangegeven, op 1 ding na: de tripmeter geeft alles weer in mijlen aan terwijl dat eerst in kilometers was.........hoe deed ik dat ook al weer......
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door Eric »

Kees, jouw auto heeft ook langere tijd stil gestaan en dat is over het algemeen ook niet bevorderlijk voor de levensduur van een accu, tenzij er al die tijd een druppellader aan gehangen heeft.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door keesie25 »

Dat klopt Eric, ik hoef niet meer buitenshuis te werken dus gebruik de auto niet veel. De meeste trips zijn plezierritjes, en dat levert gemiddeld zo'n 4000 km per jaar op. Ik had dus net zo goed een klein oud autootje kunnen kopen, of sterker, een taxi kunnen huren. Maar goed, je bent jong en je wil wat, toch?

En dan nu de instelling van mijlen naar kilometers..........
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door Eric »

Ik bedoelde stilgestaan voordat jij hem kocht. Daarmee vergeleken gebruik jij hem zelfs intensief :mrgreen:
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door keesie25 »

O, bedoel je dat. Ja, dat is waar, ik rijd minimaal het dubbele van wat de vorige eigenaar reed.
hoogie35
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 13 aug, 2017 16:19
Locatie: Gorredijk

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door hoogie35 »

keesie25 schreef: do 01 okt, 2020 14:19

En dan nu de instelling van mijlen naar kilometers..........
Je zal toch écht even door de instellingen moeten gaan, je vind het heus wel. Het staat ergens... :wink:
A dream costs nothing unless you want it to come true.

Mustang V6 Convertible 2012 (2013 model)
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door keesie25 »

Vreemd dat er weer eens niemand hier of elders op het internet deze instelling heeft behandeld. WEL staat er her en der iets over de VERVANGING van de ronde plaat in de teller waarop mijl/km staan aangegeven. Daarvoor moet zo ongeveer je halve dashboard uit elkaar maar dat bedoel ik dus niet.

Goed, iemand op Youtube had dezelfde moeilijkheden als die ik in mijn eerste post schetste, en zei dat hij het opgelost had door de + pool 30 seconden van de accu af te halen. Leuk, maar uitgeprobeerd en bij mij hielp het NIET. Wat de persoon vergat te vermelden is dat ook je eigen instellingen verdwijnen en terug gezet worden naar fabriekswaarden, dus mijl/Fahrenheit/Psi.

Ook kwam ik er helaas achter dat TRIP 1 volledig naar NUL wordt gereset. Bij mijn auto heeft de vorige eigenaar TRIP 1 gebruikt voor de totaalstand. Je kon dus zien hoeveel kilometer er met de auto gereden was en hoeveel uur de bestuurder achter het stuur heeft gezeten. Jammer, maar die info is weg. Waarschijnlijk gaat iedereen dit meemaken die van accu wisselt.

TRIP 2 wordt gebruikt voor de tankinhoud, actieradius en afgelegde kilometers sinds de laatste tankbeurt.

Op de linkerkant van het stuur zit een OK knop met daar omheen pijltjestoetsen naar vier richtingen. Tussen de tellers zie je welke kanten je kunt activeren. Kies omhoog/omlaag totdat je bij SETTINGS bent. Je kunt dan naar rechts en je komt bij ADVANCED SETTINGS. Vervolgens kun je naar UNITS en vandaar kun je kiezen of je mijl/kilometer wilt en Fahreneit/Celcius en Psi/Bar (banden druk).
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door Eric »

keesie25 schreef: vr 02 okt, 2020 15:27 Waarschijnlijk gaat iedereen dit meemaken die van accu wisselt.
Niet als je een memory saver gebruikt tijdens het wisselen van de accu.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Electrische 'storingen'

Bericht door keesie25 »

Ja, maar dat vermeldde degene niet die het filmpje plaatste. Leuk he?
Plaats reactie

Terug naar “2015 - Current”