Zelf een mustang importeren (tips & tricks

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2015

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
MartinM
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 mar, 2020 10:57

Zelf een mustang importeren (tips & tricks

Bericht door MartinM »

Hallo allemaal,

Ik wil al jaren een Ford Mustang, model 2015. Ik heb besloten er dit jaar een te willen kopen en wil dit bij voorkeur zelf gaan doen tijdens mijn vakantie in Amerika in september 2020. Als het kan wil ik er daar ook tijdens mij 3 weken durende vakantie in gaan rijden voor ik hem aflever in de haven.

Nu heb ik veel gezocht op internet en het blijkt een hele klus, maar wel mogelijk om dit allemaal zelf te doen. Maar dan blijft de vraag: loont dit echt om het zelf te doen of kan ik het net zo goed door een bedrijf laat doen zoals VS-import.

Ik heb onderstaande berekening gemaakt van wat het hele proces ongeveer zal gaan kosten. Als iemand hier op of aanmerkingen over heeft hoor ik het graag!

Stel:

Ik koop in Amerika een mustang ecoboost uit 2015/2016 voor 18.000 dollar. Dan betaal ik vervolgens sales tax, zeg ongeveer 1000 euro. Dan rij ik er mee op vakantie en lever ik hem vervolgens af in de haven en betaal ik 1500 verscheep kosten.
Dan komt hij aan in NL en moet ik hem inklaren a 500 euro.
Vervolgens betaal ik invoerrechten. Dit is 10% van aanschaf + transportkosten. Dus zo'n 2.000 euro. Dan betaal ik nog 21% btw over ik denk ditzelfde bedrag? Dus zeg 4.000 euro en dan moet hij nog worden gekeurd bij de rdw + enkele kleine aanpassingen a 500-600 euro. En dan moet ik nog 3200 euro bpm betalen.

Ik hoor het graag of iemand nog aanvullingen, tips of tricks heeft of als mijn berekening van geen kanten klopt :wink:

Groetjes Martin
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Zelf een mustang importen (tips & tricks

Bericht door peer »

Persoonlijk denk ik dat dit niet meer rendabel is. Er staan er namelijk ondertussen genoeg in europa te koop.
In jou rekensom ben je toch nog richting de 30K kwijt terwijl je voor minder dan 20.000 euro al een leuke in Duitsland koopt en dan hoef je alleen nog maar de bpm af te tikken.

Daarnaast loop je nog tegen wat praktische dingen aan. Je gaat op vakantie, wil je dan tijd steken in het zoeken naar een leuke auto of zoek je er 1 op internet en ga je er dag 1 heen om hem meteen mee te nemen. (Wat doe je als hij vervolgens niet is zoals geadverteerd)
Verzekering technisch is het ook nog een dingetje, je kan als vakantieganger niet zomaar een auto kopen, inschrijven op jou naam, verzekeren en rond gaan rijden. Dit is heel anders dan een auto huren.

Ik denk zelf dat het een leuk idee is, maar praktisch en economisch niet zo handig/voordelig.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Zelf een mustang importen (tips & tricks

Bericht door Eric »

Daar sluit ik me geheel bij aan. Volgens mij is het onmogelijk om als particulier in de VS een auto op je naam te zetten en te verzekeren zonder dat je resident bent.

Maar goed, mocht je dat geregeld krijgen dan loop je hier tegen inklaringskosten en transportkosten aan en vervolgens tegen de keuring. Een US exemplaar kan namelijk niet worden toegelaten op de Europese typegoedkeuring en bij de RDW wijzen ze je dus gewoon de deur. Voor US exemplaren moet je via een individuele keuring bij de TuV eerst een Duits kenteken bemachtigen en pas daarna kun je er mee naar de RDW. Ook iets waar je als particulier niet te lichtvaardig over moet denken, dat is echt specialistenwerk.

En dan is er nog de BPM. US exemplaren hebben een hogere uitstoot, dus je bruto BPM bedrag zal ook hoger uitvallen en daarmee je netto afgeschreven bedrag ook.

Ik zou er zelf niet aan beginnen en anders de registratie in Nederland altijd door een gespecialiseerd bedrijf laten doen. Of VS Import dit überhaupt doet voor auto's die ze niet zelf hebben geïmporteerd weet ik niet. Je kunt in ieder geval terecht bij Lek Import Cars. En er zijn nog wel meer bedrijven die dit doen.

Of zoals Peer al zei gewoon een mooi exemplaar in Duitsland zoeken. Daar raken ze de EB's aan de straatstenen niet kwijt omdat iedereen een GT wil.
MartinM
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 mar, 2020 10:57

Re: Zelf een mustang importen (tips & tricks

Bericht door MartinM »

bedankt voor de reacties. Ik zal er nog een goed over nadenken
Gebruikersavatar
RalphB
Berichten: 38
Lid geworden op: di 02 jul, 2019 16:27

Re: Zelf een mustang importeren (tips & tricks

Bericht door RalphB »

Ik concentreerde me ook voornamelijk op de Duitse markt. Soms ook België en Frankrijk in de gaten gehouden. Maar vergeet Nederland niet. Je hoeft maar net geluk te hebben dat je wensen/prijs lijstje erbij zit. (En als ie al op kenteken staat, helemaal geen sores met import etc)
Gebruikersavatar
MarisGT
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 14 jan, 2018 12:20
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Zelf een mustang importeren (tips & tricks

Bericht door MarisGT »

Wat heb je nog gedaan? Ga je toch voor een uit de states, of ga je voor een hier.
Reken wel, een TUV keuring kost je alleen al 1800 excl BTW en dan komen de klsten voor het keuringsklaar maken in Nld er nog bij...
Plaats reactie

Terug naar “2015 - Current”