Slecht starten bij warme motor

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
hoekie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 06 aug, 2019 20:02

Slecht starten bij warme motor

Bericht door hoekie »

Ik heb een 302 motor welke prima wil starten als deze koud is. Draait dan vlot rond en voldoende spanning in de accu. Zodra de motor op temperatuur is en ik de motor uit doe
wil hij daarna bijna niet meer starten, het gevoel alsof de accu bijna leeg is
maar de accu is hartstikke vol. Zodra je de auto effe 5 min laat staan wil hij daarna weer prima en met volle kracht ronddraaien en dus ook starten.

Enig idee wat dit veroorzaakt of welk onderdeel bij teveel warmte de stroomtoevoer naar de startmotor min of meer blokkeert?
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 927
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Slecht starten bij warme motor

Bericht door sjirafje »

Misschien is er sprake van een vapor-lock?

Van 0:58 tot 2:33 wordt in het filmpje uitgelegd wat er bij een vapor-lock gebeurt (de rest van het filmpje is minder interessant)
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Slecht starten bij warme motor

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Dit lijkt me geen Vapor-lock, maar komt door de straling van de uitlaat naar de startmotor.
Ik heb geen idee of je nog de gietijzeren headers hebt, maar Longtub headers stralen meer warmte uit.

Een sterkere accu kan helpen, of de startmotor inpakken met speciaal hitte-werend materiaal kan zeker helpen.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 927
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Slecht starten bij warme motor

Bericht door sjirafje »

Dus de startmotor wordt te warm? Daar was ik nooit op gekomen :oops: . Gelukkig maar dat er hier toch nog experts zitten
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
hoekie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 06 aug, 2019 20:02

Re: Slecht starten bij warme motor

Bericht door hoekie »

1970TwisterSpecial schreef: vr 30 aug, 2019 11:57 Dit lijkt me geen Vapor-lock, maar komt door de straling van de uitlaat naar de startmotor.
Ik heb geen idee of je nog de gietijzeren headers hebt, maar Longtub headers stralen meer warmte uit.

Een sterkere accu kan helpen, of de startmotor inpakken met speciaal hitte-werend materiaal kan zeker helpen.
Ik heb nog de gietijzeren headers erop zitten en is ook zeker geen vapour probleem anders zou mijn motor gewoon lekker ronddraaien zonder aan te slaan. Dit moeizaam ronddraaien is het probleem vanwege een hete motor. Zal eens kijken of inpakken kan gaan helpen maar kan het wellicht ook slijtage van de startmotor zelf zijn, dat deze bij teveel warmte
alle/te veel energie verbruikt? Wat voor hitte-werend materiaal zou hier overigens geschikt voor zijn enig idee?
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Slecht starten bij warme motor

Bericht door Gearz »

De startmotor is aan vervanging toe, dit zijn symptomen van een starter met te veel weerstand wat nog erger wordt door de hoge motortemperatuur.
Vervangen en het probleem is over.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
hoekie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 06 aug, 2019 20:02

Re: Slecht starten bij warme motor

Bericht door hoekie »

Gearz schreef: vr 30 aug, 2019 21:00 De startmotor is aan vervanging toe, dit zijn symptomen van een starter met te veel weerstand wat nog erger wordt door de hoge motortemperatuur.
Vervangen en het probleem is over.

Michel.
Bedankt voor de tip ga er een bestellen ook nog een betaalbaar adresje toevallig?
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Slecht starten bij warme motor

Bericht door saf1908 »

Wat Michel zegt klopt. Heb ik ook gehad en een nieuwe startmotor verhielp het direct. Ik heb een high torque mini starter op eBay gekocht.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 927
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Slecht starten bij warme motor

Bericht door sjirafje »

Ik heb hem via startenladen.nl, maar Movie cars, Catalina etc kunnen hem vaak ook leveren.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”