Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Ik zou eens moeten kijken of ik wat ATF zie rond de vacuum modulator. Dat zou dan een indicatie kunnen zijn voor een versleten/uitgeharde seal daar.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Ja ik heb er een plaatje van, maar kennelijk niet meer op mijn telefoon. Kan helaas nu nie bij de rest.

Je kunt die stop eruit draaien bij gevulde bak. Het is ntp draad trouwens. Ik weet niet of het een knoeiboel wordt. Kanaal zit in het druk circuit na de pomp, dus er zit niet alle olie achter dat gaatje.

Kijk of je een diagnose chart kunt vinden op internet. Daar staat per geval op wat mogelijke oorzaken zijn
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Je vacuum modulator zit geschroefd. De uitgedroogde of gescheurde seals vindt je daar niet, die zitten in de twee servo pistons en beide clutchpacks

Als je modulator lek zou zijn, kan je motor atf ie aanzuigen dacht ik. Dat zou je al gezien hebben dan. Maar haal slamgetje bij modulator los en kijk of het droog is. Ik verwacht niet dat het daar zit
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Bedankt Edgar, ik ga kijken of ik ATF zie/voel aan het slangetje van de vacuum modulator.
Er staat op Internet beschreven dat een niet goed werkende modulator dit tot allerlei schakel issues (incl) vertragingen kunnen leiden.
Het schijnt te vervangen te zijn zonder de hele C4 te drainen:

https://itstillruns.com/adjust-modulato ... 49803.html

https://forums.vintage-mustang.com/vint ... or-c4.html
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

De modulator kan lekken als het diaphragm gescheurd is (wat maar zo kan als ie oud is). Ik ga dus snel bij de bak kijken of ik daar wat ATF zie.

Kennelijk zijn er tegenwoordig meerdere versies van de vacuum modulators die compatibel zijn met de C4: met of zonder ‘instelschroef’.

Afbeelding
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Edgar, nog even een vraag: hoe kan je de ‘line pressure’ van de bak meten bij het meetpunt als de bak vol ATF zit?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

De werking van de vacuummodulator wordt niet beinvloed door de temperatuur van de transmissie olie. Een niet goed werkende vacuum modulator heeft zo zijn eigen verschijnselen.

Je zegt dat je problemen weg zjn als je bak warm is.. dan is demodulator niet prime-suspect lijkt mij.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Edgar, waarschijnlijk heb je gelijk.

Wat ik wel heb gemerkt is dat als ik de auto in de winter start, en de choke is 1 a 2 minuten aan, waarbij de motor op een veel hogere rpm draait, dat met de bak veel eerder ook de vooruit-versnellingen gaan werken.

Met het zomerse weer gaat de choke maar veel kort aan (en gaat de motor eerder naar idle), en dan duurt het langer voordat er voldoende druk is om de vooruit-versnellingen te laten werken. De Reverse doet het altijd (!) meteen direct na starten motor.

Weet je wellicht of voor de ‘Reverse’ minder line pressure nodig is voor de drive versnellingen?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Welke line pressures nodig zijn weet ik niet, zou ik ook moeten nazoeken.

Je hebt het standaard probleem van verharde, uitgedroogde seals als ik het zo lees. Die lekken in eerste instantie totdat de olie op temperatuur komt en daarmee de rubber seals ook flexibeler worden. Door het hogere motortoerental (koude motor, choke of door wat gas bij te geven) draait de pomp harder en wordt het vloeistofdebiet hoog genoeg om de piston of clutch pack te activeren. Beetje zelfde als je oliepeil te laag is.

Als je zoekt op C4 transmission troubleshooting vindt je de nodige tabellen en artikelen. Ik zou alvast een overhaul kit bestellen :-)
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Dank Edgar :)
Een totale revisie is het beste en voor mij ook al enige tijd een grote ambitie. Helaas heb ik momenteel echt gebrek aan tijd. Ben ook geheel niet bang om het aan te pakken.

Ik heb nog gezocht op Internet: kan niet echt vinden waar de test pressure points zitten van de C4. Heeft iemand wellicht een foto of een plaatje?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Ik heb inmiddels in mijn foto bieb kunnen kijken en voila, foto van de poort:

Afbeelding

En dan ook meteen maar gekeken of er een tabel met line-pressures online te vinden is. Voila, hierbij:

Proper specs for a C4 are (transmission warm and engine idling):

Neutral: 50 to 90 psi
Drive:60 to 90 psi
2 or 1: 90 to 110 psi
Reverse: 150 to 180 psi

Waarbij meteen een eerdere vraag van je beantwoord is: Er is voor reverse meer line-pressure nodig.

Je kunt dit seizoen rustig afmaken, en na laatste rit de bak eronderuit halen. Heb je de hele winter de tijd. Er is toch niks op TV :lol:
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Ha Edgar, heel veel dank hiervoor!!!
Fijn om zo’n duidelijke foto te hebben en van alle info van de genodigde line pressures.

Kan je zo’n testpoort gewoon opendraaien met volle bak ATF en dan snel een slangetje er aan koppelen met pressure gauge (daarna nog even wat ATF bij de bak gooien)?

Wat mij opvalt is dat de Reverse een veel hogere line pressure (150 to 180 psi) nodig heeft dan de andere versnellingen.
Dit zou betekenen dat bij een goed werkende Reverse (mijn C4) de transmissie pomp het prima doet en dat de seal daar niet lekt.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Btw, hoe heb je die C4 body zo mooi lichtgrijs gekregen? 😃
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Aluminium verf uit spuitbus. Ziet er mooi uit, maar laat heel makkelijk los. Heb toch hele behuizing zorgvuldig schoongemaakt en volgens voorschriften toegepast.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

OK, en hoe doen de professionals dat dan, poedercoaten met Boeing ruimtevaart lak? 😅
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”