Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Edgar, nog even: kan je op de line pressure test port een slangetje met drukmeter plaatsen al is de bak helemaal vol met ATF?
Thanks
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Ik heb de behuizing zo goed als mogelijk schoongemaakt en ontvet. Maar dat haalt het niet bij een goede dip in schoonmaakbad, chemisch strippen en bijvoorbeeld poedercoaten. Of ik druk verkeerd op het knopje van de verfspuitbus, dat kan ook.

Ik had in dit of het andere c4 topic al geantwoord over de testpoort:

Ik weet ook niet wat er gebeurt als je de plug losdraait. Aangezien het de drukleiding betreft na de pumpgears e.d. zal niet de hele bakinhoud er zomaar uitlopen want het staat er niet direct mee in verbinding. Hoeveel er wel uitloopt en of het blijft lopen? Geen idee. Ik denk dat het meevalt.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Veel dank Edgar, ik ga t eens proberen!
Eerst een drukmeter met slang kopen die ik daar op de C4 kan aansluiten.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Nog een andere vraag:
Mocht ik toch besluiten de totale revisie te gaan doen en ik heb een Master Rebuild Kit en de benodigde gereedschappen, wat is dan een indicatie van de tijd die je er voor nodig hebt, er vanuit gaande dat je de werkzaamheden niet teveel onderbreekt:

- 1/2 dag voor C4 uitbouwen onder de auto?
- 1 dag voor demontage en schoonmaken C4 en onderdelen?
- paar uur voor demontage valve body?
- halve dag assembly voor valve body?
- 1 dag assembly van C4 met de nieuwe pakkingen, etc
- halve dag spare time (slack) voor onvoorziene werkzaamheden
- 1/2 tot 1 dag om C4 weer onder de auto te krijgen en ATF er in.

Zijn deze tijdsduren een reële schatting?

Thanks
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Ik denk dat je met een paar dagen wel goed zit. Je zal het opbouwen misschien moeten onderbreken om andere maten thrustwasher of steels te bestellen. Dit om op de juiste afstelling te geraken.

Zou je alle mogelijke onderdelen zo van de wand af kunnen pakken en je begint met alles schoon, lukt het wel in een dag.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Veel dank! Ik ga mijn vrouw binnenkort eens uitleggen dat er behoorlijk wat tijd in deze klus gaat zitten :D
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Big_fun_58 »

Je kan ook beginnen met alléén het ventielenblok eens te demonteren, te reinigen en alle plunjertjes goed gangbaar maken. Na verloop van tijd verschijnen er kleine krasjes in langsrichting op de loopvlakken van de plunjers waardoor deze stroefer gaan lopen. Ze kunnen zelfs vast gaan zitten als het ventielenblok na een rit afkoeld (aluminium krimpt meer dan staal...)). Even een 600 of 1000 schuurpapiertje er overheen als deze draait moet voldoende zijn. Niet in de gaten van het ventielblok gaan klooien. Afblijven.
Als het lukt dan heb je nog genoeg tijd over om leuke dingen met je vrouwtje te doen...(winkelen?) :mrgreen:
Succes!!! :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Als je het ventielblok los hebt, is een aircheck op de pistons de volgende stap om te bepalen waar / wat er mis gaat.

Wat Jan zegt is geen gek idee. Het scheelt een hoop werk als het probleem daar blijkt te zitten. Loshalen en terugplaatsen gaat redelijk eenvoudig.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Mannen, heel veel dank! Ik had dezelfde inval vannacht, en ik was niet met mijn vrouw bezig :oops: :lol:

Eerst eens de valve body er onderuit halen, helemaal demonteren, reinigen en zien of daar idd geen krassen, etc op plungers zitten. Dan ook de vacuum modulator + oil filter vervangen.
Tevens ook in het bell house alle ATF aftappen en daarna alles weer terugzetten en nieuwe ATF er in.

Wat de air checks betreft: ik heb de videos gezien hoe je het moet testen. Ik ben echter niet werkzaam in de garage-industrie: kan iemand mij adviseren welke (‘huis tuin en keuken’) compressor set ik moet kopen?
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Nog 3 vragen:

Welk schoonmaakmiddel kan ik het beste gebruiken voor het reinigen van de valve body onderdelen?

Kennen jullie iemand op het forum die permanent line pressure gauges heeft aangesloten op de C4 body zodat je die elk moment kan uitlezen?
Mogelijk kan je dit ook met elektronische pressure sensors doen en dan een klein display bij je dashboard 😁

Onderstaande video is van een ‘67 valve body. Als je een 1966 C4 valve body open schroeft, zit daar ook een gasket?

edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Als je straks een goed werkende bak hebt, kan je beter investeren in een temperatuurmeter in de return leiding vanaf de radiator. Olietemperatuur is kritischer.

Er zit geen olie in je bellhousing, je zult je TC bedoelen. Er zit een stalen seperator plate tussen beide helften van de valve body en in ieder geval aan 1 kant een pakking.

Compressor, hoe groter hoe beter. Ik heb een 2,3 kw unit die net op enkele fase gaat. Die levert nog net te weinig om continu met airtools bezig te kunnen zijn. Maar voor airchecks, doorblazen, bandje pompen schroef en boorwerk voldoet een veel kleinere ook al. Alleen die maken iha veel herrie. Als je drie fase aansluiting hebt envoldoende ruimte zou ik eentweedehands garageding nemen of eentje die bij een boer weg komt.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Veel dank Edgar, het is idd de TC waar de olie zit en niet in de bell housing. Goed idee van een temp sensor in de retourleiding van de radiator.

Als ik de Valve Body helemaal ga schoonmaken, is het dus het beste daarvoor ook een revisie-kit te kopen om de gasket daar en een paar springs te vernieuwen.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Wat zijn trouwens de ervaringen op dit forum met dit soort cast aluminium pans onder de C4?
Is er echt veel minder kans op ATF lekkage van de pan ten opzichte van de ‘stock pan’ van Ford?

Afbeelding
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Ik heb een alu Trick Flow pan er onder zitten. Voordeel is dat je een aftapplug hebt, servicen is geen knoeiboel

Die op je afbeelding heeft zo te zien een relocated dipstick. Dat heb ik niet.

Kans op lekkage via pan rand is vrijwel nihil. Het is een dikke rand die niet vervormd. Voordeel is dat je ook iets meer olie kwijt kunt. Nadeel is dat je eigenlijk een nieuw filter / aanzuigdeel nodig hebt. Ik gebruik de standaard nog en heb geen problemen ondervonden
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Big_fun_58 »

Ik heb een cast pan op mijn C6 met speciale filter. Werkt perfect. Geen lekkages. Ook erop gezet voor iets meer volume en de extra koeleigenschappen.
Ziet er vet uit maar is het niet... :mrgreen:
Aanrader.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”