Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

OK mannen, veel dank. Een aanrader dus, zo’n reinforced alu pan!

Hoe zit t precies met het ander type filter wat je eigenlijk dan nodig hebt? Kan iemand een picture uploaden?
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Big_fun_58 »

Sway schreef: za 14 sep, 2019 19:11Hoe zit t precies met het ander type filter wat je eigenlijk dan nodig hebt? Kan iemand een picture uploaden?
Als je een speciaal filter nodig heb voor zo een pan dan zit hij meestal in de set als je zo een pan koopt ( pan, pakkingen, filter....).
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Thanks, dus zo iets als hieronder.

Is het bij zo’n pan ook nodig wat sealant aan beide zijden van de packing te hebben? Bepaalt fabrikaat sealant aan te bevelen?

Afbeelding
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Kennelijk zijn er ook versies met filter extensions en met of zonder zijaansluiting voor de oil dip stick.

https://www.lpwracing.com/Trans_Pans/De ... _Pans.html

Afbeelding
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Er zijn altijd verschillende uitvoeringen C4 geweest afhankelijk van applicatie. Case fill, pan fill, ondiepe pan, diepere pan.

Bij mijn diepe oliepan werd een ander filter meegeleverd (Bronco) met een dieper aanzuigpunt. Niet kunnen gebruiken omdat het boutpatroon niet overeenkomt met boutpatroon op valvebody. Is denk ik voor 67-up.

De gewone of zelf papieren pakking die ze meeleveren zal wel voldoen. Ik ben uiteindelijk op een met staalplaat versterkte herbruikbare pakking van ik dacht Moroso uitgekomen omdat mijn bak indertijd bleef lekken. Toen dacht ik nog dat het tussen case en pan vandaan kwam, wat niet het geval bleek te zijn. Nu ruim 1,5 jaar verder is alles nog kurkdroog. Pakking wordt in de racerij gebruikt en is herbruikbaar omdat het zijn vorm behoudt en niet met kit of sealant aangebracht hoeft te worden.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Veel dank!

Eigenlijk zou een oliepan onder een transmissie helemaal nooit mogen gaan lekken: er is namelijk geen enkel draaiend deel daarin. Als ergens wel een draaiend deel zit, bijv bij de as (tail shaft seal), bij de shift lever doorvoer, etc dan kan je voorstellen (en accepteren) dat het daar ooit eens wat gaat lekken.
Maar natuurlijk niet bij een statisch deel als een oil pan (pakking). En natuurlijk ook niet bij de pijlstok (die wil je eigenlijk ook met een staal-op-staal knelkoppeling).
De 'stock' oil pan van Ford is gewoon nooit gedesigned om voor langer tijd 100% lekdicht te blijven, daar is het staal veel te dun voor (dus niet stijf genoeg).

Ik wil dus ook naar een verdiepte en reinforced oil pan. Een stalen pakking daar had ik nooit eerder van gehoord. Kan mij wel voorstellen dat dat echt de beste oplossing is.

Heb je wat meer info over die versterkte, herbruikbare stalen pakking (Make/model)? Wellicht ook een foto? Ik wil namelijk ook die kant op.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

De pan gaat lekken omdat men deze na een keer loshalen met teveel kracht weer vastdraait. De dunne rand vervormd bij de boutgaten en wordt ter plekke dieper het kurk in getrokken.

Een rechte of nieuwe pan zal met de fabrieksvoorgeschreven afdichting en aanhaalmomemt echt niet lekken.

Google op steel reinforced gasket c4 dan duikt ie wel op. Ik heb er nog 1 nieuw in verpakking liggen, maar je gaat het echt wel dicht krijgen met de normale pakking.

Zie deze:
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

OK, great.

Kwam dit ook nog tegen op Internet van een C4 specialist in de US (die kennelijk dit als werk deed):

https://classicbroncos.com/forums/showt ... p?t=147428

Als je zo'n deeper reinforced pan neemt met een gewone pakking zal het ook wel goed werken. Die specialist doet trouwens niet veel met gasket sealant als ik het zo lees.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Edgar, klopt het dat met je laatste post je een foto wilde uploaden?
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Kwam dit net tegen. Idee is hetzelfde maar hier te zien voor een Chrysler 727

Gaaf muziekje bij de video!! :lol: En verder een erg gave onderkant van deze auto!

Moroso 42080 Aluminum Transmission Pan and Gasket:





Interessante opmerking in de video: het fluid level van de ATF in de bak moet gemeten worden als de motor in 'N' staat en niet in 'Park' !!!
heb ik nooit geweten.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Nog een handige video die ik net vond:

Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door sjirafje »

Hier nog een uur lange video over de c4 transmissie:

Hij wordt eerst uit elkaar gehaald waarbij ook regelmatig wordt aangegeven welk onderdeel ze in de handen hebben en wat het onderdeel doet. Daarna wordt de transmissie weer in elkaar gezet. Ik ben op dit moment pas 16 minuten in de video, dus ik weet nog niet of hij het aan het einde van de video weer doet :lol:

Overigens heb ik zo'n diepe aluminium pan en die heeft in mijn geval wel als nadeel dat hij bij sommige drempels heel akelig de grond raakt. Wel iets om rekening mee te houden.

Edit:
Ik heb hem inmiddels helemaal afgekeken 8)
Hij haalt ook de valvebody uit en weer in elkaar. Afgezien van het monteren van de pan is de bak aan het eind van de video weer helemaal in elkaar. Vond het best een interessante video waar ook het een en andere aan nuttige tips en informatie wordt gegeven.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Ik heb ook wel eens gedacht dat je niet al te diepe pan moet hebben, kan je idd een obstakel of een drempel op straat wat makkelijker raken.
De beste oplossing is waarschijnlijk de ‘stock’ pan zoals origineel met de C4 geleverd vervangen door een niet de diepe reinfored alu pan, geheel vlakke rand (dus zonder riggel er in) en dan zo’n plastic (steel reinforced) gasket er op van Moroso.

Erg interessant wat deze kerel allemaal vertelt over de valve body, in de laatste 10 min van de video.

Gave video!! Cheers
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Edgar, even een kleine update over mijn C4.

Ik ben vandaag naar Autrans in Lunteren gereden voor een eerste diagnose en het eventueel flushen van de C4.
Erg aardige en kundige mensen daar! Werd er fijn geholpen. De flush hebben we maar laten zitten...

Conclusie na een korte inspectie op de brug: diverse kleinere olielekkages rond de C4, incl tail shaft seal (wat ik al wist), maar ook bij de TC/Front Pump seal. Verder lieten ze me ook zien dat er een paar millimeter (!) spelling zat in de tail shaft van de C4 naar de achteras, die kon je gewoon enkele millimeters heen en weer drukken binnen de tail shaft seal. Kortom, de bushings, etc waar dat in draait zijn ook versleten.
Verder was het advies om ook de tail seal van de motor ook meteen te vervangen als toch de C4 er onderuit gaat. Dat schijn je ook te kunnen doen zonder de hele motor er uit te halen.

Anyway, dat wordt dus een totale revisie job van de C4 wat ik al vermoedde. Nu nog de tijd hiervoor gaan vinden... Kan nog wel rijden, maar veel km’s op de snelweg lijkt me geen goed idee.

Eigenlijk zou ik de hele aandrijflijn van voor tot aan de achteras moeten reviseren om t allemaal weer binnen de jaren ‘60 design specs te krijgen... 😂
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door sjirafje »

Heb je toevallig een prijsopgave voor de revisie van de C4 gekregen? Ik ben hier in de buurt aan het informeren maar heb pas van 1 bedrijf een bedrag gekregen. Ik zou graag een aantal prijsopgaven willen vergelijken.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”