winterproject 14-15

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
mustang1975puzzel

winterproject 14-15

Bericht door mustang1975puzzel »

nu mijn winterproject bijna klaar is, eens even meegeven wat ik allemaal heb aangepakt. Foto's volgen later wel.
Het was een typisch 'terwijl ik toch bezig ben" winterprojectje.

Er lekte al een tijdje koelvloeistof langs enkele plaatsen. Aan de achterste vriesstoppen van het onderblok, aan de aansluiting aan de radiator en tussen de waterpomp en de timing chain cover. Dat was de feitelijke aanleiding.

Ik begon uiteraard met de noodzakelijke onderdelen te bestellen. Deels bij de mustang garage, deels bij House of classic cars en deels B de Brezan en Auto 5 om de hoek. Ook Conrad kwam er nog aan te pas om een tweede set asstands aan te schaffen.

Ik begon met de auto omhoog te zetten en stevig op 4 asstanden te plaatsen. Krik onder de voorste motor cross member en onder het differentieel huis.
Dan accu er uit en zien dat het accu bakje er niet zo goed aan toe is. Even in gedachten houden, want dat pakken we toch beter even aan, niet?
Goed, we beginnen er aan en laten het koelwater er uit door de radiator te draineren. Alle slangen gaan er ook af.
Vervolgens gaat de startmotor er van onder. Ietwat moeizaam omwille van de beperkte bereikbaarheid van de bouten.
Dan beginnen met de oude vriespluggen er uit te halen. Dat doe ik door er een schroevendraaier tegen te zetten en met een hamer te kloppen tot de plug naar binnen kantelt. Althans dat vertelt men op de How -to's op het internet. Die van mij zijn zodanig roestig dat ik er gewoon los door klop. Andere tactiek dan maar. Met de schroevendraaier mooi langs de rand kloppen tot die naar binnen gaat blijkt meer succes te hebben. Eens dat gelukt is kan ik de pluggen er uit trekken met een buizentang.
Klein detail, de radiator draineren is niet voldoende om al het koelwater er uit te krijgen. Wat logisch denkwerk had mij die douche kunnen besparen, maar goed, we catalogeren dat onder de noemer ervaring opdoen.
Nu nemen we uiteraard even de tijd om alles proper te maken met vodden, veel papier tissues, veel brakecleaner, schuurpapier en nog meer brake cleaner. Dan is het tijd om de pluggen er weer in te krijgen. Ik neem de nieuwe plug en zoek eerst een dopsleutel die ongeveer de zelfde diameter heeft. Ik smeer wat vloeibare dichting op zowel de plug als de binnenrand van het gat in het onderblok en dan begint de strijd om de pluggen er mooi gelijkmatig in te kloppen. Iets wat wonder boven wonder zonder al te veel moeilijkheden lukt. Het resultaat is dat ik 2 nieuwe vriespluggen in het blok kan bewonderen.

Daar stopt het natuurlijk niet. Terwijl ik zo op mijn rug op de grond onder mijn mustang lag zag ik namelijk verschillende kleinere roest plekjes op de bodem en ook licht mishandelde kokerbalken, veel viezigheid en een grote vlek rond de voorste kruiskoppeling. Allemaal leuke dingen om op te lossen uiteraard. Wat ik dan ook deed.
Daar bericht ik over in een volgend deel van deze topic.

Hoe lang deed ik over het stuk hierboven? Ik denk een 3 tal avonden van telkens 2 uur maximum.
Laatst gewijzigd door mustang1975puzzel op do 30 apr, 2015 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang Coupé - 1966 - 289
Weiand Street Warrior intake Manifold & Holley 570 cfm Street Avenger
Pertronix Ignitor III & Flamethrower bobijn en kabels
JBA stainless shorty headers & Custom inox uitlaat 2,25"
mustang1975puzzel

Re: winterproject 14-15

Hierbij al enkele foto's.
1 van de 2 gaten waar eerst een vriesstop in zat:
Afbeelding
En dan het resultaat met een nieuwe vriesstop er in: Dat voorzag ik later ook van een likje blauwe verf.
Afbeelding

Zoals ik hierboven al zei, waren er een paar onderdelen die er niet zo goed meer uitzagen, lees, ze waren verroest. De bodem was op enkele plaatsen zeer oppervlakkig verroest, maar beter voorkomen dan genezen. Dus nam ik mijn draagbare boormachine (ik heb geen elektriciteitsaansluiting op de plaats waar de mustang gestald staat) en voorzien van een ronde staalborstel voor op de boormachine en een portie of twee goede moed begon ik de aangetaste plekken op te schuren en kaal te zetten. Een behoorlijk vuil werkje als je 5 cm boven je hoofd tectyl verwijdert met een snel ronddraaiende staalborstel. Eens de plekken op de bodem, de kokerbalken, de voorste chassisbalken en onderaan de achtervleugels helemaal kaal stonden werd alles netjes ontvet en gereinigd (leve brake cleaner al weer). Eens dat achter de rug werd alles voorzien van een aantal lagen verf en een bodembeschermende was. Zie hier een foto van het tussenstadium (waar ook de mishandelde kokerbalk te zien is.
Afbeelding

Meer in de volgende posts.
mustang1975puzzel

Ondertussen vond ik dat de radiator ook wel een reinigingsbeurt kon gebruiken. Dus deze werd ook gedemonteerd en ontdaan van alle verf en andere rommel. Ook wel deels omdat er een probleem was met de bovenste aansluiting. Deze was op 1 plaats compleet naar binnen gebogen, waardoor de aansluiting niet meer mooi rond was, maar eerder er soort ovaal.
Het spreekt voor zich dat die situatie leidde tot lekken en dus hersteld moest worden. Met enkele eenvoudige tools (hamer, schroevendraaier, tang en tegengewicht) kreeg de aansluiting weer de correcte ronde vorm.
Het geheel werd herlakt in mat zwart, maar de reservoirs en aansluitingen hun messingkleur vond ik wel leuk, dus daar enkel een clear coat over.
Het resultaat zie je hieronder:
Afbeelding
En: hier is ook te zien dat de bovenste aansluiting weer netjes rond is.
Image.
Omdat de radiator er dan toch af was heb ik het voorste frame en de onderste balken en de battterijhouder helemaal kaal gezet, behandeld en opnieuw gelakt: de foto is wel niet zo heel duidelijk.
Afbeelding.

En terwijl we toch bezig waren heb ik de interne radiator terug terug correct aangesloten. De onderste aansluiting is nu effectief deze die van de waterpomp komt (toevoer) en de bovenste darm is nu de retourleiding. De interne radiator heb ik ook nog gereinigd vooraleer hem terug (correct) aan te sluiten.
Heaterbox opengemaakt:
Afbeelding

Later nog meer...
1970TwisterSpecial
Moderator
Contacteer:

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Goed bezig, met beperkte middelen :ok:
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
mustang1975puzzel

1970TwisterSpecial schreef:Goed bezig, met beperkte middelen
Bedankt, niet altijd evident die beperkte middelen.
mustang1975puzzel

Om verder te gaan op het relaas:
Nu de radiator er toch af was, kon ik ook dat andere probleempje aanpakken. Het zat er al van bij de aankoop en bij eerste vervanging van de waterpomp had ik helaas niet de tijd genomen om een afgebroken bout in de timing chain cover te verwijderen. Ondertussen draaide ook de bout daarnaast loos waardoor er een permanent koelvloeistof lek bestond tussen de waterpomp en de cover.
Gewapend met een set staalboren, diezelfde draadloze boormachine als eerder in het verhaal en wat smeermiddel begon ik met veel geduld die afgebroken bout uit te boren. Dat was allesbehalve een makkelijke zaak en kostte mij 3 boren. Uiteindelijk kwam het dan, dat bevrijdende gevoel als de boor er langs de andere kant terug uit kwam. Voor de andere bout opteerde ik er voor om nieuwe draad te trekken.
Nadat dit werk afgerond was, heb ik alles gereinigd en zo proper mogelijk gemaakt om alle daarrond liggende delen te voorzien van een likje blauwe verf. De gekozen blauwe kleur zou het Ford Corporate Blue (Motip spuitbus, nummer ben ik even vergeten) tamelijk goed moeten benaderen.
Afbeelding

Omdat ik verplicht was om de waterpomp te verwijderen voor dit werkje heb ik tegelijk ook de beide brackets voor de alternator verwijderd, de pulley, fan en spacer verwijderd, de bobijnhouder en de aansluiting naar de interne radiator op de intake. Deze waren allen namelijk zeer roestig (zij het oppervlakkig) en zagen er globaal gezien niet meer uit:
Afbeelding
Enkele van de onderdelen die ik behandelde:
Afbeelding
Alles werd tot op het blanke metaal geschuurd:
Afbeelding
Afbeelding
En vervolgens behandeld tegen roest. Afhankelijk van het onderdeel werden ze vervolgens gelakt in het zwart, blauw of simpelweg met een clear coat (voor de waterpomp en de fan spacer). Clear coat heb ik overigens ook over de andere kleuren heen gezet. Het resultaat was imo een hele verbetering.
Afbeelding

Om de pomp terug te monteren heb ik naast de normale bouten gebruik gemaakt van 2 langere bouten daar waar de afgebroken en loosdraaiende bouten zaten. Deze werden vastgezet met een moer.
Om te beginnen heb ik een heel dun laagje RTV op de pomp en rond de boutgaten aangebracht. Dat helpt om de pakking op zijn plaats te houden bij het installeren. Vervolgens heb ik ook nog wat RTV op de timing chain cover aangebracht. Niet te veel, gewoon genoeg om enkele kleinere onregelmatigheden af te dichten. Enkel rond de afgebroken bout ben ik wat royaler geweest omdat het oppervlak daar wat beschadigd was.
Omdat alle bouten van de waterpomp verschillend zijn kleef ik er een nummer op, zodat ik eenvoudig weet welke bout waar moet. Zo werd alles terug gemonteerd, inclusief de herlakte brackets en op het correcte moment aangetrokken. Elke bout is ook voorzien van thread locker. Daarna volgden de pulley, fan en spacer, ook daar rekening houdend met het juiste aandraaimoment.

Nadat deze geplaatst waren installeerde ik ook de radiator terug. Ik voorzag deze van nieuwe slangen. Wat me hier opviel is dat geen enkele slang echt paste qua lengte en hoek. Ik heb ze allemaal moeten inkorten aan beide zijden.

Hier een foto van het eindresultaat (al moeten er nog wel een aantal zaken aangepakt worden: benzineleiding vervangen, PCV terug achteraan de carburator aansluiten, luchtfilterbehuizing terug netje zetten).
Afbeelding

Toch wel een verschil met de staat er voor:
Afbeelding

en nog een fotootje van de nieuwe situatie (kwestie van goed te kunnen vergelijken):
Afbeelding

De luchtfilter is ook voorzien van een spacer omdat de behuizing niet rechtstreeks op de carb past. Helaas is de huidige stud wat te kort, dus daar moet ik nog een nieuwe voor zoeken.

In een volgende post nog enkele andere werkjes die ik uitvoerde.
mustang1975puzzel

Om het geheel af te ronden heb ik ook nog de volgende zaken aangepakt:
De transmissievloeistof is ververst en tegelijk werd de filter van de C4 vervangen. De carterpan van de C4 is ook proper gemaakt, de randen zijn gerecht en ze is herlakt. Daarna is deze terug geïnstalleerd met een nieuwe kurken dichting.
Om de carterpan te verwijderen heb ik inderdaad 1 hoek losgemaakt en vervolgens gradueel andere bouten beginnen losmaken. Op die manier kon ik de ATF vrij goed opvangen in een bak.

De carterpan verwijderd en het oude filter er nog op:
Afbeelding

De carterpan opgeschuurd en gevlakt:
Afbeelding

Carterpan gelakt:
Afbeelding

C4 zonder de filter en proper opgekuist:
Afbeelding

Ter hoogte van de C4 heb ik ook nog de O-ring van de snelheidsmeterkabel vervangen.

Ook de startmotor heb ik proper gereinigd en voorzien van enkele laagjes nieuwe lak:
Afbeelding
Afbeelding

Nadat deze gemonteerd was kon ik ook nog een nieuw luchtfilter plaatsen en alles terug aansluiten en opvullen (ATF, koelvloeistof). Dan proberen starten, merken dat ik de bougiekabels verkeerd heb aangesloten, opnieuw aansluiten en ja: hij start en rijdt terug!
Alles weer helemaal proper en lekvrij.

Wat moet er nog gebeuren:
  1. De benzineleiding moet vervangen worden door een flexibel met RVS mantel en geanodiseerde koppelingen. Tegelijk vervang ik dan ook de benzinefilter
  2. Ter hoogte van de koffer moet ik nog de dichtingen van de achterlichten en de vulpijp en de quarterpanels vervangen. Ook de rubber slang van de vulpijp moet nog vervangen worden. Dit kadert in een geurprobleem in de auto als de ramen openstaan. Ik riek dan een sterke uitlaatgeur en dat is vrij hinderlijk. als het hier niet mee opgelost raakt start ik een nieuw meedenk-topic hierover
  3. de wiellagers van de achteras moeten vervangen worden (zie ander topic)
  4. De dichtingen van de kleppendeksels moeten vervangen worden
  5. De dichting van de oliecarterpan moet vervangen worden, tegelijk kan die herlakt worden)
Tegen dat ik daar mee klaar ben is het opnieuw winter vrees ik en staat er een nieuw project op de planning. Misschien moet ik een paar van de bovenstaande punten verplaatsen naar winter 15-16.

groeten,
Gwen
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”